Protocollen
Welbevinden en veiligheid
Of leerlingen zich de aangeboden stof eigen maken, hangt niet alleen af van hun cognitieve vaardigheden. Ze moeten zich veilig voelen om de noodzakelijke energie te hebben die maakt dat ze kunnen leren. Veiligheid en orde zijn noodzakelijk en hebben een positieve invloed op de schoolprestaties. We leren de kinderen dat zij problemen, ruzies e.d. moeten uitpraten (eventueel met behulp van de leerkracht) en nooit voor eigen rechter mogen spelen.
Als leerlingen op school te vaak of extreem ongewenst gedrag vertonen, dan wordt dit met de ouders besproken.
De school hanteert drie specifiefe aspecten rondom veiligheid:
-
Fysieke veiligheid
-
Sociale veiligheid
-
Digitale veiligheid.
Een volledige omschrijving vind u in het hier te downloaden veiligheidsplan.
Voor het protocol schorsing en verwijdering kunt u hier klikken.
Voor het protocol schorsing en verwijdering kunt u hier klikken.
Uitgelicht: Pestgedrag en Pedagogisch Tact
Op de Polsstok werken we vanuit Pedagogisch Tact. Iedere leerkracht is hierin geschoold en handelt hierna. Bij Pedagogisch Tact zijn drie pijlers van belang: relatie, competentie en autonomie. We sluiten niemand buiten en we veroordelen niet. Met de leerlingen zijn regels opgesteld die regelmatig onder de aandacht worden gebracht. We doen met elkaar het juiste, ook in de ogen van de leerlingen. Op De Polsstok, waar we eraan hechten dat iedereen zich thuis voelt en zich veilig voelt, nemen wij stelling tegen pesten. Bij pestgedrag denken wij aan schelden, schoppen, slaan, uitlachen en chanteren, maar ook aan indirect gedrag als buitensluiten en negeren. Een kind kan bij pesten onder druk komen te staan en er geestelijk en/of lichamelijk langdurig –zelfs levenslang – onder gaan lijden.
De school kiest voor een brede aanpak van het pestgedrag. Pesten heeft namelijk niet alleen betrekking op de pester en het slachtoffer. Het is een probleem dat iedereen aangaat, zeker ook de zwijgende meerderheid onder de leerlingen. Daartoe behoren de kinderen die min of meer bewondering hebben voor wat de pester allemaal durft en doet, maar ook de kinderen die pesten afkeuren en er zich niet mee bemoeien. Wij gaan daarom ook met die zwijgende groep leerlingen in gesprek en brengen de geldende schoolregels nog eens onder de aandacht.
Bij pesten treden wij direct en adequaat op. Uitgaande van onze pedagogische opdracht en gebruikmakend van de geldende schoolregels hanteren wij daarbij een stappenplan, het 'pestprotocol', te vinden het in het veiligheidsplan.
Dyslexieprotocol
Download hier het dyslexieprotocol