Algemene regelingen
Leerplicht
In de wet Leerplicht staat dat ouders en/of verzorgers ervoor moeten zorgen dat hun kind vanaf 5 jaar tot het eind van het schooljaar waarin het kind 16 jaar wordt, volledig dagonderwijs volgt. Een leerling mag dus nooit zomaar van school wegblijven. Een verlofformulier is te downloaden via 'praktische informatie' en 'verlof en aanvraag'.
Privacyreglement verwerking leerlinggegevens
Met privacygevoelige informatie gaat de school zeer zorgvuldig om. Er zijn afspraken gemaakt rond dossierbeheer en gebruik. Binnen de stichting Onderwijs Primair liggen deze afspraken vast in het „Privacyreglement verwerking leerlinggegevens‟. Het model heeft de instemming van het College Bescherming Persoonsgegevens. Als ouder heeft u recht op inzage in het dossier van uw kind. Uitwisseling van gegevens met externe instanties gebeurt alleen nadat u uw toestemming hiervoor gegeven hebt.
Klachtenregeling
En soms gebeurt er iets op school waarvan u zegt: “Dat hoort niet, dat mag niet gebeuren.” Als dat zo is, is het belangrijk dit bespreekbaar te maken. Als u een klacht heeft over de dagelijkse gang van zaken in de school kunt u in eerste instantie terecht bij de leerkracht van uw kind en zo nodig bij de leiding van de school. De meeste klachten zullen in onderling overleg op een juiste wijze worden afgehandeld. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, of als de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling.
Het bestuur van de Stichting Onderwijs Primair heeft voor de openbare basisscholen een klachtenregeling vastgesteld en is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC). De klachtenregeling geeft ouders en personeel individueel recht om te klagen over gedragingen en beslissingen – en het nalaten daarvan – van het bevoegd gezag of het personeel. Ook is het mogelijk om te klagen over gedragingen van andere ouders of leerlingen. De klachtenregeling ligt ter inzage op school en is gepubliceerd op de website van het bestuur, www.onderwijsprimair.nl.
Indien men van de klachtenregeling gebruik wenst te maken, kan men daartoe contact opnemen met de schoolvertrouwenspersoon Wil Lieuwen. Zij gaat na of u geprobeerd heeft de klacht met de aangeklaagde of de directeur van de school op te lossen. Als dat niet gelukt is, kan de contactpersoon u desgewenst verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van Stichting Onderwijsprimair.
Een vertrouwenspersoon zal nagaan of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. De vertrouwenspersoon kan de betrokkene zo nodig verwijzen naar andere instanties. Hij kan de klager eventueel begeleiden bij de verdere procedure.
Voor klachten over seksuele intimidatie en seksueel misbruik, lichamelijk en geestelijk geweld, grove pesterijen; extremisme en radicalisering is er een landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900-1113111 (lokaal tarief).
Informatieverstrekking aan gescheiden ouders
Een scheiding van ouders heeft voor alle betrokkenen grote gevolgen. Eén van de veel gestelde vragen van onderwijsgevenden en ouders is: “Hoe zit het precies met de informatieverstrekking aan gescheiden ouders?” De school hanteert het protocol ‘Informatieverstrekking aan gescheiden ouders’. Het protocol is op te vragen bij de directie.